Slechts de helft van de Vlaamse kmo’s is digitaal fit.
Dat blijkt uit de “Scan Digitalisering” die UNIZO in samenwerking met imec voert. Dat is te weinig, want in functie van verbeteringen op vlak van productiviteit en competitiviteit is digitalisering onvermijdelijk. Vooral wat cybersecurity betreft scoren de Vlaamse zelfstandigen en kmo’s ondermaats. ”Ondernemers zijn zich vaak nog te weinig bewust van de opportuniteiten maar ook van de gevaren van digitalisering”, zegt UNIZO-topman Danny Van Assche. “We moeten allemaal mee op de digitale trein, maar op een veilige manier. Met onze index ‘digitale fitheid’, een digitale graadmeter voor ondernemers, houden we de vinger aan de pols.”
Op basis van de verzamelde data ontwikkelde UNIZO de index ‘digitale fitheid’, een graadmeter voor zelfstandigen en kmo’s dat hun mate van digitale paraatheid in kaart brengt.
Wanneer is een ondernemer ‘digitaal fit’?
Een kmo of zelfstandige ondernemer is ‘digitaal fit’ wanneer hij of zij actief inzet op digitalisering en gebruik maakt van een aantal digitale toepassingen. De scan toetste de digitale maturiteit van ondernemingen aan de hand van zes elementen:
1. Het hebben van een expliciete digitale strategie,
2. Het inzetten op de ontwikkeling van digitale vaardigheden,
3. Het verzamelen en analyseren van digitale klantendata,
4. Digitaal interageren met stakeholders,
5. De digitalisering van ondersteunende bedrijfsactiviteiten zoals voorraadbeheer en CRM,
6. Het treffen van maatregelen op vlak van cybersecurity.
“Digitalisering biedt opportuniteiten”, zegt Danny Van Assche. “Het maakt de bedrijfsvoering efficiënter waardoor tijd en budget vrijkomt voor andere zaken. Het opent de weg naar innovatie met nieuwe producten, diensten en businessmodellen. Het laat ook toe om nieuwe markten te bereiken en bestaande klanten beter van dienst te zijn. Een online winkel is 24/7 open en producten en diensten kunnen internationaal worden aangeboden.”