UNIZO biedt haar leden intussen al twee jaar de mogelijkheid om de digitale maturiteit te meten via de UNIZO-Scan Digitalisering. Op basis van de verzamelde data ontwikkelde UNIZO de index ‘digitale fitheid’, een graadmeter voor zelfstandigen en kmo’s dat hun mate van digitale paraatheid in kaart brengt.
Wanneer is een ondernemer ‘digitaal fit’?
Een kmo of zelfstandige ondernemer is ‘digitaal fit’ wanneer hij of zij actief inzet op digitalisering en gebruik maakt van een aantal digitale toepassingen. De scan toetste de digitale maturiteit van ondernemingen aan de hand van zes elementen:
1. Het hebben van een expliciete digitale strategie,
2. Het inzetten op de ontwikkeling van digitale vaardigheden,
3. Het verzamelen en analyseren van digitale klantendata,
4. Digitaal interageren met stakeholders,
5. De digitalisering van ondersteunende bedrijfsactiviteiten zoals voorraadbeheer en CRM,
6. Het treffen van maatregelen op vlak van cybersecurity.
“Digitalisering biedt opportuniteiten”, zegt Danny Van Assche. “Het maakt de bedrijfsvoering efficiënter waardoor tijd en budget vrijkomt voor andere zaken. Het opent de weg naar innovatie met nieuwe producten, diensten en businessmodellen. Denk aan een online sessie met je dokter of kinesitherapeut, digitaal bestellen bij de bakker of frituur of het online contracteren via de notaris. Het laat ook toe om nieuwe markten te bereiken en bestaande klanten beter van dienst te zijn. Een online winkel is 24/7 open en producten en diensten kunnen internationaal worden aangeboden.”