De integratie van nieuwe bedrijfssoftware in de bestaande infrastructuur van een bedrijf vereist eerst een nauwkeurige definitie van de werkelijke bedrijfsbehoeften en een methodologie om het succes van het project te waarborgen. Eén ding weten we zeker: de voorbereiding van een nieuwe implementatie moet zorgvuldig en verstandig gebeuren, maar vaak is dat niet altijd het geval.
De IT-professional kan op elk moment worden gevraagd om nieuwe systemen te implementeren, vaak op korte termijn en van meerdere medewerkers. De salesmanager kan vragen om een nieuw CRM-systeem dat klantgedrag bijhoudt, de COO kan vragen om software die voldoet aan een nieuwe overheidsregeling, of de CFO wil een eenvoudiger betalingssysteem.
Scenario’s als deze zijn maar al te bekend en vormen de perfecte aanleiding voor een bedrijf om te investeren in nieuwe software. Daarbij kan het gaan om een nieuwe module voor een bestaand systeem of om een geheel nieuw ERP-platform. En dit is waar het ingewikkeld wordt.
In onze whitepaper in bijlage kan je de 9 meest gemaakte fouten vinden die bedrijven maken bij het zoeken naar een nieuw ERP-systeem, én hoe deze te voorkomen. We sommen ze hieronder al kort even op:
– Het nieuwe systeem ondersteunt de bedrijfsdoelstellingen niet.
-Kiezen voor een bekend softwaremerk dat misschien niet past bij de behoeften van uw bedrijf, gewoon “voor de zekerheid”.
– Bij het begin van het project geen budgetbeperkingen vaststellen die de behoeften van de organisatie weerspiegelen.
– Software wordt gekocht zonder rekening te houden met de behoeften op lange termijn.
– Software kopen die niet communiceert met andere programma’s die in de organisatie worden gebruikt.
– Weigeren om cloud computing in te voeren.
– Een onbekend programma kopen.
– Een oud programma kiezen dat aan het eind van zijn levenscyclus is.
– Opleidingen van werknemers schrappen om geld te besparen.